" درکش" تنها ذخیره گاه بلوط در شرق


" درکش" تنها ذخیره گاه بلوط در شرق

روستای زیبای درکش از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان، از جمله روستاهای زیبای خراسان شمالی محسوب می شود که همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است. این روستا تنها ذخیره گاه بلوط در شرق کشور محسوب می شود.در این روستا گنجینه‌ای کم‌نظیر از گیاهان دارویی وجود دارد .

 

 

 


روستای درکش از توابع بخش مرکزی شهرستان مانه و سملقان در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر آشخانه و 70 کیلومتری شهر بجنورد قرار دارد. این روستا که در منطقه ای کوهستانی و در درون دره استقرار یافته و از سطح دریا هزار و 40 متر ارتفاع دارد، از اطراف توسط کوه های بلند در بر گرفته شده و قسمت جنوبی آن به دره کنداب و کوه‏های بلند آلاداغ با ارتفاع دو هزار و 455 متر محدود می‏ شود.

درکش متاثر از اقلیم کوهستانی، زمستان‏های سرد و تابستان‏های معتدل دارد و میانگین بارندگی سالانه آن نیز حدود 265 میلی‏متر گزارش شده که این موارد سبب شده تا این روستا دارای طبیعتی روح نواز، چشمه های آب شیرین فراوان و آب و هوایی دل انگیز باشد.

آب چشمه های فراوان این روستا پس از تجمیع رودخانه ای می سازد به نام رودخانه درکش یا زوهاور که در میان روستا جریان دارد و لطف گردش در این منطقه را دوچندان می کند.

اطراف روستای درکش را جنگل های زیبا و چشمه ها و آبشارهای دیدنی فرا گرفته و علاوه بر این تنها ذخیره گاه جنگل های بلوط شرق کشور در جوار این روستا قرار دارد، جنگل هایی که در کنار باغات میوه مختلف، مراتع دارای گیاهان دارویی و گونه های مختلف حیات وحش زیبایی کم نظیری به این روستا داده است.

از جمله زیبایی های این روستا وجود مراتع سبز و وسیع در اطراف آن و تفرجگاه های زیبای کناره های رودخانه زوهاور و دره کنداب در جنوب روستا است که در کنار دیگر زیبایی های این خطه از ایران اسلامی همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

همچنین تپه‏ های متعدد باستانی اطراف روستا و برج تاریخی سبزعلی خان قراچورلو، از سابقه کهن تاریخی روستای درکش حکایت می کند، البته قدمت کنونی روستای درکش حدودا به دو قرن می‏ رسد.

مردم روستای درکش مسلمان  هستند و به زبان کردی کرمانجی سخن می‏ گویند،

غالب آنها مشاغل کشاورزی و دامداری دارند و عمده محصولات کشاورزی آنها نیز گندم، جو، چغندرقند و محصولات باغی نظیر انگور، گردو، هلو و سیب است.

همچنین بنا بر نظر گیاه شناسان روستای درکش داروخانه ای طبیعی است، در این روستا گنجینه‌ای کم‌نظیر از گیاهان دارویی وجود دارد و بنا به گزارش یکی از گیاه شناسان که چند سال پیش از این روستا بازدید کرده و به شناسایی گیاهان دارویی آن پرداخته بود در این روستا380 گونه گیاه دارویی وجود دارد که 79 گونه از آنها بسیار ارزشمند هستند.

به عنوان نمونه گیاه بابونه که یکی از گیاهان دارویی منحصر به فرد در زمینه درمان بیماری های گوارشی محسوب می شود به وفور در اطراف این روستا می روید.

در ایام نوروز سال گذشته بیش از پنج هزار نفر از دیدنی های این روستای زیبا بازدید کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد