غار 140 میلیون ساله "دربند" در مهدیشهر

غار 140 میلیون ساله "دربند" در مهدیشهر
"غار دربند" مهدیشهر در دامنه جنوبی غار لَهَرد در ارتفاع 2058 متری از سطح دریا واقع شده است. طول غار 114 متر و عرض آن 2.20 متر تا 30.58 متر متفاوت است.
غار 140 میلیون ساله

ارتفاع سقف تا کف این غار در کمترین نقطه 2.40 متر و در بلندترین نقطه ارتفاعی آن 25 متر است.

غار متعلق به دوره کرتاسه و از دوران سوم زمین شناسی است و قدمتی در حدود 140 میلیون سال را برای آن تخمین زده‌اند. این غار آهکی بوده و دومین غار آهکی کشور محسوب می‌شود

.

این غار از آهک توده‌ای سفید خاکستری چرکدار تشکیل و شکل عمومی غار بیضی مانند است‌. این غار به علت نزدیکی به مهدیشهر و قریه دربند محل سکونت و اختفاء بوده و افسانه‌ها و داستان‌های بسیاری پیرامون طول غار‌، کشف آثار قدیمی و نوع تشکیل غار در بین بومیان منطقه رواج دارد.

برای دسترسی به این غار زیبا تنها یک راه وجود دارد . بعد از عبور از مهدیشهر و سپری کردن حدود 2 کیلومتر به سمت شهمیرزاد، در سمت چپ جاده‌ای به سمت شمال و دامنه کوه وجود دارد که در ابتدای آن تابلوی غار تاریخی دربند خودنمایی می‌کند. این جاده آسفالته را تا انتها ادامه داده و جاده خاکی که به سمت شمال در دامنه کوه ایجاد شده را طی و سپس به درب ورودی می‌رسید.

فاصله انتهای غار از درب حدود 100 متر است و عرض آن 7 تا 30 متر و ارتفاع آن از 2 تا 25 متر متغیر است.

چکیده‌های عظیم در ردیف های منظم پشت سر یکدیگر قرار گرفته‌اند و ارتفاع هر کدام از آنها از 4 تا 14 متغیر است. پس از طی حدود 70 متر در روبروی شما یکی از بلندترین چکیده‌های غار با ارتفاعی برابر 14.48 متر قرار دارد.

همچنین طول دیوار آهکی آن 10 متر و ضخامت آن از 75 سانتیمتر تا 1.5 متر و ارتفاع آن از 7 تا 10 متر متغیر است‌. اگر دیواره غار که به سمت چپ غار تمایل دارد را ادامه دهید‌. از حاشیه حوضچه که می گذرید به قسمت خشک و مسطح انتهای غار می‌رسید.

در سمت راست غار و نزدیک یک ستون بزرگ، حوضچه آب صاف و کوچکی است که در طول سال آب در آن وجود دارد. هرچند در نتیجه آزمایشات انجام شده غیر شرب بودن آب محرز شده است و مقدار زیادی املاح دارد و کف آن انباشته از گل و لای است، اما وجود این حوضچه آب، زیبایی غار را دوچندان کرده است.

هوای غار نسبتا خنک بوده و هوا در قسمت انتهایی غار برودت بیشتری دارد و به طور متوسط 10 درجه اختلاف حرارت با هوای بیرون دارد.

این غار از یک تالار بزرگ به طور تقریبی 100 متر و عرض 40 متر و ارتفاع 30 متر تشکیل شده است. بعد از گذشتن از یک دالان باریک با سقفی کوتاه به طول.10.26متر یک محوطه بزرگ و وسیع بیضی شکل به طور تقریبی 90 متر و عرض 35 الی 40 متر وجود دارد که جای دل انگیزی برای یک خاطره بهاری در تعطیلات نوروز امسال است.

شهرستان مهدیشهر جاذبه‌های دیگری نیز دارد که علاوه بر هوای شمالی آن، مسافران نوروزی می‌توانند از جاذبه‌های مهدیشهر و شهمیرزاد نیز بهره ببرید.

 



http://www.zistnews.com/News.aspx?ID=5516

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد