جنگل نوردی در ارفع کوه

جنگل نوردی در ارفع کوه

موقعیت:استان مازندران-شهرستان سواد کوه-روستای ارفع ده

فاصله  از تهران:مسافت تقریبی 170 کیلومتر

مدت زمان جهت بازدید از مبدا تهران: یک روز کامل

امکانات روستا :آب و هوای سالم و پاک بدور از هیاهوی شهر

"ارفع ده" یکی دیگر از همین روستاهای ییلاقی  است که بخاطر شرایط فوق به نقطه ای بکر و دست نخورده باقی مانده است. ارتفاع ارفع ده 1500 متر از سطح دریا می باشد.

موقعیت این روستا در 30 کیلومتری پل سفید و 170 کیلومتری تهران در مسیر فرعی راه ارتباطی تهران به مازندران از طریق جاده فیروز کوه میباشد.
این منطقه دارای پوشش جنگلی و متنوع ب

ا درختهایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملچ و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار میباشد همچنین پوشش گیاهی منطقه شامل گلابی وحشی (همرو) ،‌ازگیل وحشی ، گوجه وحشی ، خرمالوی وحشی ، ولیک قرمز و سیاه ، زرشک ، توت فرنگی وحشی ، و تمشک است. وجود درخت ها و درختچه های منحصر بفردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، آلاش و لازه بهمراه گیاه ریشه دار وحشی مانند ازگل، ولیک، زال زالک، سولس و ته دونه بر جذابیت های جنگلی این منطقه افزوده است.

جنگلهای بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی "پرتاس" خوانده میشوند، دارای مسیرهای دشوار بوده و به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره درپوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدید می آورند. در میان این نوع از جنگلها نیز دره های زیبا، به همراه نهرها، آبشارها و چشمه های متعدد خودنمایی میکند.

 

 

مسیر پیشنهادی:

تهران           رودهن          جاده فیروزکوه           روستای ورسک          ارفع ده

با احتساب  مسافت 170 کیلومتری تا ورسک، می بایست حدود 2 ساعت زمان را نیز باید در جاده به رانندگی در نظر گرفت. مسیر انتخابی ما خروجی تهران و جاده رودهن می باشد،با پرداخت 15.000ریال می توانید از اتوبان رودهن استفاده کنید.بعد از رود هن دو راهی هراز و فیروزکوه و بعد مسیر سمت راست یعنی جاده فیروزکوه می باشد.

جاده فیروزکوه را ادامه داده بعد از شهرستان فیروزکوه، گردنه کدوک و در ادامه  به پل ورسک می رسیم.تقریبا 2کیلومتر  بعد از ورسک، روبروی رستوران چاپارخانۀ سوادکوه در سمت راست جاده  و جنب جایگاه امدادی هلال احمر  مسیر فرعی سمت چپ جاده وجود دارد که با تابلویی کوچک راهنمای ما به  روستای ارفع ده می باشد.

از جاده اصلی خارج شده و مسیر 2کیلومتری روستای ارفع را پیش می گیریم.با ارتفاع گرفتن بافت جنگلی منطقه انبوه تر شده و زیبایی این سفر دو چندان می کند.با ورود به روستا خودرو را پارک کرده و بعد از گشتی در ارفع ده و خرید مواد مورد نیاز از داخل روستا برای یک جنگل نوردی آماده می شویم.

برای یک جنگل نوردی و کوهپیمایی و بازدید از این روستای زیبا باید یک روز کامل را وقت گذاشت تا بتوان از یکی دیگر از جاذبه های گردشگری منطقه سوادکوه لذت برد.

جاده فیروزکوه همانطور که در شماره های قبلی هم گفتیم از قابلیت توریست پذیری بالایی برخورداراست که این مواهب مرهون موقعیت جغرافیایی، اقلیمی، پوشش گیاهی و جنگلی آن است که این منطقه را جزو قطب های گردشگری قرار داده است. غار، دریاچه، جنگل، رودخانه، آبشار از جمله مناطق توریستی هستند که مسافران زیادی را از اقصی نقاط کشور به اینجا می کشاند.

روستای ارفع از توابع منطقه سواد کوه با آب و هوایی کوهستانی است، اقلیم این روستا به گونه ای است که در فصول پائیز و زمستان سرد ودر  بهار و تابستان که بهترین فصل بازدید است عمدتا با هوایی معتدل و خنک و مطلوب مواجه هستیم(البته فصل پائیز را برای عکاسی نباید فراموش کرد).

ارتفاع 1500 متری این روستا باعث شده که در برخی مواقع پوششی از ابر منطقه را فراگرفته و علی الخصوص اگر در ارتفاعات این روستا پا بگذارید با مناظری بدیع و زائد الوصفی مواجه خواهید شد.

ارفع ده را بیشتر کوهنوردان بخاطر کوهنوردی انتخاب می کنند.گروهها و تورهای مختلفی از این منطقه بازدید می کنند، از این منطقه میتوان برای جنگل نوردی، پیاده روی، کوه پیمایی و عکاسی، کمپینگ و ... استفاده کرد.

شروع پیاده روی ما مسیر پاکوب در ضلع شمال غربی زمین فوتبال قبل از روستاست.مسیری که در میان درختان جنگلی و گاه بوته زار عبور میکند.اگر شانس با شما باشد و هوا ابری شود نه تنها از هوای خنک استنشاق کرده و گرمای حاصل از تحرک بدن را می کاهد  بلکه با مناظری دیدنی مواجه میشوید.

اگر مایل به ادامه دادن مسیر بودید بطور متوسط تا 2ساعت دیگر به پناهگاه قله ارفع کوه می رسید وگرنه همین مسیر را می توانید برگردید.



http://tourismiranian.blogfa.com/post-94.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد